Mikä muuttuu kun kauppa digitalisoituu?

/

Kauppa on tulevaisuudessa yhä vähemmän sidottu fyysiseen myymälään – vai onko? Minkälaiset palvelut kiinnostavat tulevaisuuden asiakasta ja saavat hänet palaamaan myymälään?

#REDIHACK-tapahtuma pohtii samaan aikaan kaupan, liikkumisen ja asumisen palveluita, jotka kaikki yhdistyvät Kalasatamaan rakentuvassa REDI-kauppakeskuksessa ja sen yhteyteen valmistuvissa tornitaloissa. Keskon päivittäistavarakaupan kehitysjohtaja Arhi Kivilahti kävi tapahtumassa jakamassa visionsa tulevaisuuden kaupasta.

 

“Palveluiden on muututtava ihmisten mukana. Digitaalisten palveluiden ja datan hyödyntämisen avulla kauppa voi päästä lähemmäksi asiakkaan arkea. Teknologian tarkoitus ei ole vieraannuttaa meitä arjesta vaan luoda parempi palvelukokemus.”

Yksi keskeinen kaupan trendi on asiakkailta kerättävän datan hyödyntäminen. Usein kerätyn datan ajatellaan palvelevan ensisijaisesti kauppiasta, vaikka dataa kannattaisi käyttää asiakaskokemuksen kehittämiseen.

”Parhaat kaupat ymmärtävät asiakasta ja muuttuvat samaa tahtia asiakkaiden tarpeiden kanssa. Kaupan digitalisaatiossa on kyse ennen kaikkea ihmisistä, ei vain teknologiasta”, Kivilahti analysoi.

 

SRV:n järjestämässä #REDIHACK-tapahtumassa etsitään luovia ratkaisuita tulevaisuuden asumiseen ja kauppaan. 12 tapahtumaan osallistuvaa startup-tiimiä kehittelee ratkaisuja asiantuntijoiden tuella viikon ajan. Voittaja selviää perjantaina, jolloin tiimit esittelevät ratkaisujaan eri alojen asiantuntijoista koostuvalle tuomaristolle.